Ritverslag 5 juli A-groep naar Bree (B)
Vanaf 1 juli mogen we ook in Nederland weer in een grotere groep fietsen en daar doen we weer graag aan mee. In Duitsland mocht dit al eerder maar de ritten naar Duitsland waren de afgelopen weken zeer mooi en dus een zeer goede afleiding, maar begonnen bij sommigen ook wel een beetje te vervelen. Verandering van spijs doet eten zullen we maar zeggen. De hele Corona periode is voor iedereen vervelend en dus ook voor ons. Sommigen zitten zelfs in een dal, waar ze nu langzamerhand uit aan het opkrabbelen zijn en gelukkig weer wat naar boven kunnen kijken. Elke versoepeling voelt tegenwoordig als een geluksmomentje. Je moet maar denken: De top van de berg, wordt bepaald door de diepte van het dal!
Vandaag ging de rit dus niet naar Duitsland maar naar het Belgische Bree. Een rit die we al jaren niet meer gemaakt hebben. Ondergetekende was vandaag de wegkapitein en kon ondanks de zéér hevige zuidwestenwind toch 9 renners verwelkomen. Na de korte briefing kwam Alwin uit Lottum nog aan gescheurd die ook nog graag mee wilde. Hij had kennelijk nog de Lottumse kermis in de benen, maar had wel een goed excuus namelijk: keiharde tegenwind.
Iets na 7.30 uur vertrokken we dus richting het Belgische land. De rit ging via bekend terrein naar Kronenberg, Helenaveen, Neerkant en Someren-Eind. Op een fietspad richting Heusden kregen we wel te maken met de nodige glasscherven. Die vandalen toch! Gelukkig reed hierdoor (voorlopig) niemand lek. Doordat we op de heenweg naar Bree voornamelijk harde tegenwind (zeker windkracht 5 of 6) hadden, werd er op kop goed door gewisseld. Ook Alwin kwam geregeld op kop, want hij wilde wel de nodige alcohol verbranden. Toch was dit voor hem niet genoeg, want nog voor Maarheeze moest er voor hem een extra plaspauze worden ingelast. Na Maarheeze, Soerendonk, Gastel kwamen we bij het Belgische Hamont de grens over. In Hamont sloeg echter voor Eugène het noodlot toe. Hij reed lek en dat nog wel met een spiksplinternieuwe buitenband (waarschijnlijk nog op afbetaling). Kan gebeuren, want er zat een vlijmscherp steentje in. Maar om die band van zijn carbonvelg af te krijgen, daar hadden we de handkracht van 2 mannen voor nodig. Niet normaal zeg!
De gaspatroon van Jan kwam ook vandaag weer zeer goed van pas! Dit kostte Eugène wel een rondje koffie aan Jan. Na Hamont zetten we koers richting de Jachtweg (Jaagpad) langs het Kanaal Bocholt Herentals. Hartstikke mooi stukje fietsen langs dat water. Even later ging dit kanaal over in de Zuid Willemsvaart, waar we ook nog enkele kilometers langs fietsten. Inmiddels hadden we de wind lekker schuin van achteren en scheurden we dus in volle vaart naar ons koffieadres op de markt in het Belgische Bree. Echter het geplande koffieadres was helaas nog niet open, maar een wulpse goedlachse Madame (of mag je dat tegenwoordig niet meer zeggen) van het terras ernaast Café Cambrinus bracht ons in verleiding met een paar plezante en uitdagende opmerkingen. We vielen als een blok voor haar avances! Iedereen bestelde daar een koffie of cappuccino met een Luikse Wafel (die laatste was namelijk gratis, haha). De koffie was in tegenstelling tot de Duitse koffie van de afgelopen periode meer dan voortreffelijk en tegen een uiterst concurrerende prijs! Echt een adres om terug te gaan!
Na deze pauze kregen we een stukje minder mooi asfalt (ca. 2 km) langs een drukke weg, maar het ging helaas niet anders. We moesten tenslotte weer het kanaal de Zuid Willemsvaart over. Voordeel is wel dat de wegen daarna alleen maar beter werden. Elk nadeel heeft dus ook weer zijn voordeel, zullen we maar zeggen. Via Molen-Beersel en Groot-Beersel, doorkruisten we weer het Nederlandse plaatsje Hunsel. Tempo was vanaf Bree niet meer onder de 30 km geweest en dus kwam ons eindgemiddelde toch nog op een goed niveau uit. Problemen kenden we onderweg niet meer. Gelukkig geen lekke banden of ander malheur. Via Haelen, Leudal en Helden fietsten we weer richting Sevenum. Maar eerst werd Eugène nog zelfs bijna bij zijn huis in Maasbree afgezet. Wij kwamen na 126 km om 12.30 uur weer terug in Sevenum, maar door de dreigende lucht en de voorbereiding op de F1 Grandprix van Oostenrijk ging toch iedereen naar huis. Helaas bakte Max er ’s middags helemaal niks van! Kapotte motor! Hebben we met fietsen gelukkig geen last van! Ondanks de harde wind van soms orkaankracht was het toch een mooie rit!
Iedereen bedankt!
Groetjes van wegkapitein Sjaak van Enckevort
Ritverslag 5 juli B-groep naar Brachterwald.
Vanmorgen werd er nog getwijfeld door sommigen of we wel zullen gaan fietsen vanwege de hevige wind. Maar onze debutant na lang blessureleed heeft iedereen over de streep getrokken. Jan Steegs met 77 jaar ging weer eens mee met de groep en daar kon niemand nee tegen zeggen en zodoende waren we zelfs met 8 personen aan de start. Verder hadden we een sterke rijder uit de A groep, Sjaak O. erbij die het kopwerk niet schuwde. Heenweg ging het volop tegen de wind. In Born gingen we bij het Café bij de kerk naar binnen voor 8 koffie met appeltaart. Ze hadden een mooie grote tafel bij de kegelbaan voor ons klaar staan. Na 2 bakken koffie en een appeltaart voor 5 euro !!!! gingen we op weg met de wind mee terug naar Serum.
Gr. Frits
Programma zondag 12 juli 2020:
A- groep: Route en wegkapitein nog niet helemaal duidelijk, Vertrek: 7.30 uur
B-groep: Route: Elsendorp (85 km), Wegkapitein: Henk Janssen, Vertrek: 8.30 uur