Op geen mooiere dag dan vandaag, konden we naar het Belgische Bree fietsen.
Prachtig weer in het verschiet en ook nog na de spectaculaire 2-0 EK-overwinning van het Belgische voetbalelftal op Roemenië. Ze zullen daar in België nog wel euforisch zijn, dat was althans onze verwachting.
Ondergetekende had het wegkapiteinschap van vandaag overgenomen van Jan Engels, die wegens zijn drukke werkzaamheden niet aan routeverkenning was toegekomen.
Op deze prachtige zondagmorgen stonden we echter maar met 5 Véloklubleden en gastrijder Lambert Drissen uit Horst aan de start om de rit naar het Belgische Bree te maken. Lambert is een echte mountainbiker, maar kan met de racefiets ook goed uit de voeten.

De rit ging via bekend terrein naar Kronenberg, Helenaveen, Neerkant en Someren-Eind.
Zoals gezegd was het prachtig weer en de wind viel ook nog eens reuze mee. We hadden een mooi tempo, zodat iedereen ook goed mee kon. Na Maarheeze, Soerendonk verder naar Gastel. Daarna naderden we zo langzamerhand België en dat merkten we er ook heel goed aan de Belgische wielergroepen, die we veelvuldig tegen kwamen. België is echt een wielergek land. Na Hamont zetten we koers richting de Jachtweg (Jaagpad) langs het Kanaal Bocholt Herentals. Hartstikke mooi stukje fietsen langs dat water. Even later ging dit kanaal over in de Zuid Willemsvaart, waar we ook nog enkele kilometers langs fietsten. We naderden de plaats Bree en dat was na zo’n ca. 70 km niet verkeerd, want we kregen inmiddels wel zin in koffie.

Veel keuze uit koffieadresjes hadden we niet, want op dit tijdstip (10.00 uur) waren nog vele zaken gesloten. Of had dit te maken met het feestgedruis dat waarschijnlijk na de 2-0 EK-overwinning van gisteravond was ontstaan? Toch vonden we een mooi koffieadres op de markt van Bree genaamd “De Wachtzaal”. Op het mooie zonnige terras, dat nog matig bezet was, was het toch goed toeven en de koffie was ook heel goed. Van Belgische voetbaleuforie was echter bar weinig te merken! De ober had zelfs niet eens gekeken! Niet te geloven zeg! Belgen zijn toch een stuk nuchterder dan die zelfverzekerde Ollanders. We zullen zien hoe het EK zich verder ontwikkelt voor beide landen. Onze gastrijder Lambert paste zich vanmorgen heel goed aan en fietste ook heel goed mee en kwam zelfs geregeld op kop. Klasse Lambert!

Na deze pauze kregen we een stukje (ca. 2 km) langs een zeer drukke weg, maar het gaat helaas bijna niet anders. We moesten tenslotte weer het kanaal de Zuid Willemsvaart over. Via Molen-Beersel en Groot-Beersel, doorkruisten we weer het Nederlandse plaatsje Hunsel. Tempo was vanaf Bree, dankzij de lichte rugwind, vrij hoog en er werd op kop ook goed doorgedraaid. Problemen kenden we onderweg niet. Gelukkig geen lekke banden of ander malheur. Via Haelen, Leudal
en Helden fietsten we weer richting Sevenum. Op het viaduct “Col de Maasbreu” in het Nederlandse “Bree” kregen we nog een leuk sprint duelletje tussen Piet en onze fanatieke gastrijder Lambert. Dit werd maar op het nippertje in het voordeel van Piet beslist.

Wij kwamen na 127 km met een gemiddelde van tegen de 30 km/uur om ca. 12.30 uur weer terug in Sevenum, waar we neerstreken op het ons vertrouwde terras van “Trapperie de Werkplats”.

Sommigen gooiden er nog een lekker Belgisch biertje tegenaan, terwijl anderen aan de cola of Half-Um gingen. De rit was heel goed verlopen en dat is toch het allerbelangrijkste. Tegen gastrijder Lambert werd gezegd: heel goed gefietst en kom zeker nog eens terug. Volgende week hebben we weer een gastrijder en dit is niemand minder dan de vader van ons Italiaans lid Kim genaamd Serge. We verheugen ons op zijn komst!
Iedereen bedankt!